Get Out

Det mest spennende med skrekkfilm for meg er ikke blod og gørr, monster eller motorsager, men snarere hvordan sjangeren virker til å være spesielt godt egnet til å oversette hverdagsfrykt til en mer håndgripelig og skjermvenlig form. Se for eksempel hvor godt It Follows fanger marerittlogikk, eller hvordan James Wans The Conjuring-filmer fanger angsten i å tilbringe en mørk natt i et hus du ikke kjenner. Denne typen skrekk lever og ånder på det som ikke er helt riktig, “the uncanny,” om en skulle gripe til engelsken, og for nok et glimrende eksempel på dette kan vi se på dagens film, Get Out.

Chris (Daniel Kaluuya) og kjæresten Rose (Allison Williams) drar for å besøke Roses foreldre, et møte som kan bli så smått ubehagelig siden hun ikke har fortalt dem at Chris er svart. Stemningen blir omtrent så anspent som en kan forvente når alle parter prøver sitt ytterste på å ikke gjøre det rart, men den velmenende men korttenkte atmosfæren glir sakte men sikkert til siden til fordel for en ulmende gru. Er folk litt for vennlige? Er det noe rart med nabolagets ytterst få svarte beboere? Henger disse tingene sammen?

Get Out er en film som handler om oppbygging og atmosfære. Filmen har et par jumpscares, men jobber for det meste med å bygge opp en stemning og holde oss der. Ting blir urovekkende og til tider direkte skummelt, men sjeldent skummelt nok til at det bygger opp mot et forløsende klimaks, og sjelden skummelt nok til at en lurer på hvorfor Chris ikke sporentresks vender nesen hjemmover. Filmens første to akter er med et par untak en sakte-men-sikkert oppbygging av spenningen, og når den spenningen endelig får eksplodere i en kartartisk tredjeakt, flyr virkelig gnistene.

Filmens regisør, Jordan Peele, er mest kjent som en del av komikerduoen Kay & Peele, men Get Out viser oss at han også kan en ting eller to om regi og skrekk. Filmen har en sterk visuell stil som understreker filmens plot, og det Peele har tydelig fått de beste prestasjonene ut av en glimrende skuespillerstab. I tillegg er det en smittsom spenning over det hele. Get Out er en av de filmene som det virkelig betaler seg å se på kino, mye takket være denne spenningen. På min visning var publikum merkbart “inne” i filmen, og det brøt ut ett og annet tilfelle av applaus i spesielt katartiske øyeblikk.

Get Out er en av de bedre skrekkfilmene jeg har sett i nyere tid. Det er en veldig komplett pakke som utforsker et så smått tornete tema med fingerfølsomhet og et kuttende vidd. Filmen har unektelig en satirisk brodd som er vevd tett inn i skrekken, og spenningen jobber seg sakte men sikkert opp og inn i en, samtidig som den får deg til å tenke. Dette er en film jeg knapt kan anbefale nok.

Leave a Comment

Filed under Skrekk, Thriller

Leave a Reply

Your email address will not be published.